leave ur link here n i'll 4llow u back!

citer bulan Ramadhan

Jul 21, 2012

|



Salam semua

Amacam puasa hari first ni? Masih bertenaga? Ala.. rilekslah tak kan dah terlepek kot. Malam tadi sahur tak? Seronok kan sahur hari pertama. Excited. Semua ahli keluarga aku bangun. Aku tengok keliling rumah aku pun terang pukul 5 pagi tu. Nanti makin lama, makin berkurang rumah yang terang untuk bersahur. Kalau boleh amalkan bersahur. Baik untuk kesihatan dan memang digalakkan. Rasanya,
puasa zaman kanak-kanak memang best. Macam tu jugak bila puasa jauh dari family. Walaupun rindu masakan mak, tapi dengan adanya kawan-kawan semua happy.

Bulan Ramadhan adalah bulan yang sangat mulia, dimana dibulan inilah berlakunya malam Lailatul Qadar iaitu malam yang terbaik berbanding seribu malam..
Bulan Ramadhan hurm..xde pulak rasenye buat perkara yang nakal sgt hoho..sebab aku bukan budak nakal..hihi..Selalunya setiap tahun macam biasa bangun kol 4.30 pagi untuk sahur..then sambung tidor balik then bangun...buat muke toyee...huhu tenage kurang jadi...kurang melakukan pergerakan badan dan mulut huhu...tunggu waktu berbuka n g sembahyang terawih ..
Memang seronok dapat melakukan solat terawih..dapat jumpa ramai orang dan dapat menginsafkan diri buat seketika..sebenarnye bulan ramadhan adalah bulan yang menginsafkan diri ku yang kerdil ini huhu...bile berpuasa nafsu nk makan time berbuka memang mcm hapee daa....dah la baza ade tetiap petang..mesti x miss nk pergii adejela..menda nak belii..beliiii mcm nak makan 10 orangggg..padahal 2,3 org jer..huhu..itula kekuatan nafsu dibulan ramadhan yang sukar nak dikawal...Selalu pose turun berat badan..tp mcm naik berat adele..huhu


Apepun diharapkan Ramadhan yang bakal tiba tidak lama lagi..dapat kita semua sempurnakan dengan ikhlas dan tawadhuk..nyahhhh kau syaitannnn.....


Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :


a) Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
b) Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
c) Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
d) Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
e) Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith)

0 comment:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

My Photo
Vanilla Summer
hurmm..i am:
-a human
-like hang out with friends
-do something different from people
-like latte
-spend time at book sometimes
View my complete profile

nuff